Sådan får du børn til at lytte til dig

VIL DU GODT LYTTE TIL DET JEG SIGER, DU HØRER ALDRIG EFTER!!!

Hvor tit har vi ikke hørt, eller selv sagt denne sætning. Men er det så også rigtigt, at udtrykke det på den måde? Nej det er det faktisk ikke. At lytte og at høre er to forskellige ting. Vores hørelse en af vores sanser, som vi hele tiden bruger uanset om vi er vågne eller sover. Derimod er det at lytte en kreativ proces, som faktisk kræver lang træning og også en masse energi.

Hvorfor taler vi til vores barn, hvorfor ønsker vi at vores barn skal lytte til det vi siger? Ønsker vi at barnet skal lære noget, ønsker vi at fortælle noget, hvad ønsker vi og hvordan opnår vi det ønskede resultat?

Det sker at vi råber, hvis der opstår situationer hvor der er risiko for, at vores barn kan komme til skade, og her håber vi så alle på at de har lyttet efter, når vi har talt om faren ved det, at gøre det ene eller det andet. Men her er det så meget vigtig at huske på, at vi bagefter sætter os med vores barn og fortæller det, at vi ikke var vrede men at vi blev bange for at der skulle ske noget, fordi det barnet lige gjorde var farligt, og vi ikke ønsker at der skulle ske barnet noget slemt. Hold om barnet og sig, at du elsker det. I det øjeblik vi råber er det nemlig det barnet reagerer på, og derfor lytter de ikke til vores ord.

Vi skal dog altid holde fast i den måde vi reagerer på, og ikke lade os styre af den måde barnet reagerer på, de vil nemlig ofte begynde at græde hvis vi skælder ud, og så opnår de at vi begynder at trøste, og så er situationen pludselig en anden.

Situationen omkring oprydning, er heller ikke altid nem. Ryd nu op, jeg gider ikke have det rod, den sætning går ikke. Sig hellere, vi er nødt til at få ryddet lidt, ved godt det måske ikke lige er det du har lyst til nu, men det ville jo være en skam, hvis du kommer til at træde på det og ødelægge det.

Og husk så ros ros og atter ros.

I skolen kan det også være svært, at få børn til at lytte aktivt efter. Start derfor timen med at fortælle om formålet med timen, og gentag det lidt senere. Det er også vigtigt at organisere flere forskellige aktiviteter i stedet for at tale en hel time, som mange gange vil være spild af tid, for børnene vil ikke få noget ud af kun at sidde og lytte i 60 minutter i træk.

I bund og grund skal vi alle sammen lære at lytte, så vi forstår hvad der bliver sagt.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *